Skip to main content
تاريخیروابط بين‌المللروحيات و جامعه‌ی ايرانی

همه از شرق تا غرب مقصرند جز مای مای کلّه گنده

By August 2, 20132 Comments
.
بحثی در گرفت در مطلب «مذاکره همان تحریم است» وبلاگِ وزين آهستان. جالب هست که چقدر هنوز ملّت کتاب‌ناخوانده و پژوهش‌ناکرده در جهل مرکب و توهم به سر می‌برن و همه‌ی دنيا رو برای مشکلات و کاستی‌هاشون مقصر می‌دون جز خلق و خوی خودشون رو! مجادلاتِ کتبی رو اينجا می‌آرم برای ثبت در تاريخ.
دردی کش – در پاسخ به اين مطلب که چرا آمريکا تحريم‌ها رو تمديد کرد در حاليکه دولت روحانی بر سر کار آمده
۱۰ مرداد ۱۳۹۲ در ۲۰:۵۰ | #4

هنوز که دولت روحانی روی کار نیومده. اهدافش هم در خصوص آمریکا مشخص نیست. در ضمن هاشمی و خاتمی و احمدی‌نژاد هم می‌خواستن با آمریکا رابطه برقرار کنن که «راهبرد نظام» اجازه نداد. پس بدبینی اون طرف نسبت به مترسک بودنِ رییس جمهور تو این موردِ خاص طبیعی هست. سخت نگیر امید جان.
من به شخصه هنوز نفهمیدم ما چرا با آمریکا دشمنی داریم. کودتای بیست و هشت مرداد رو که خیلی از مورخین باسواد نظیر عباس میلانی گفتن که ربطی به آمریکا و انگلیس نداشت. حتی تو کتاب Legacy of Ashes هم که پرونده‌های مهمِ سیا رو مطابق به اسنادِ منتشرشده بررسی کرده اشاره می‌شه که آمریکایی‌ها با وجود اینکه چند ده هزار دلار ناقابل به جریان ضد مصدق کمک کرده بودن اما تو خواب هم نمی‌دیدن که کودتا برنده بشه. مشکلِ ما با اسراییل هم چندان ربطی به آمریکا نداره، چون از عربستان که تروریست‌پرورتر و اسراییل‌ستیزتر نیستیم و اونها با آمریکا مشکلی ندارن. گندکاری‌هایی که آمریکا در سطح بین‌المللی کرده هم یک دهم شوروی و روسیه و چین نیست. خلاصه تنها دلیلی که برای جدل با آمریکا می‌شه برشمرد اینه که بعضی از حضرات می‌خوان با دشمنی با آمریکا از طرفی تو ملّت عقب‌مونده‌ی آفریقا و خاورمیانه محبوبیت کاذب کسب کنن و از طرفی ناکارآمدی و بی‌کفایتی خودشون رو در سایه‌ی دشمنی با آمریکا و وضعیتِ «نیمه‌جنگی» بپوشونن. من جز این دلیلی به ذهنِ البته معیوبم نمی‌رسه. اگر از نظر تحلیلی کمکی از دست کسی بر می‌آد بی‌زحمت دریغ نفرمایید.

 

امید حسینی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۸:۵۲ ب.ظ: کودتای ۲۸ مرداد رو عباس میلانی گفته کار آمریکا نیست؟ خود آمریکا قبول کرده که نقش داشته حتی چند سال قبل مادلین آلبرایت وزیر خارجه وقت آمریکا می خواست بخاطر اون کودتا عذرخواهی کنه، بعد شما میگی کار آمریکا نبوده؟!

بعدش شما چرا فکر می کنید که حتما ما با اونا مشکل داریم؟ خوب چرا این سوال رو از اونا نمی پرسید که چرا با ما مشکل دارند؟ ضمنا «عباس میلانی» رو بی خیال. در عوض « محسن میلانی» تو کتابش به نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت مصدق اشاره کرده :)

دردی کش پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۹:۴۹ ب.ظ:

برادر کتاب «The Shah» عباس میلانی رو بخون، نوشته که اونها از کودتا پشتیبانی می‌کردن اما حتی اگر این کار رو انجام نمی‌دادن دولت مصدق رفتنی بود. اینکه آمریکا عذرخواهی کرده به خاطر همین حمایت بود نه اینکه
اونها موجب شده باشن کودتا پیروز بشه. بعد هم کدوم کودتا؟ همونطور که میلانی هم به درستی اشاره
کرده کودتا بر علیه شاه بود نه مصدق. شاه به حکم قانون در نبودِ مجلس (که مصدق با زیر پا گذاشتن قانتون منحل کرده بود) حکم به برکناریِ نخست وزیر داد و مصدق زیر بار نرفت! بعد که ارتش برای انجام حکم دست به کار شد
اسمش رو گذاشتن کودتا! این پروپاگاندای جبهه توده با حمایتِ شوروی و مظلوم‌نمایی جبهه‌ی ملی بود که یه دروغ رو اونقدر تکرار کردن که خودشون و ملّت باورشون شد! حالا شما هی بیا از آمریکا بدت بیاد! جالبه که مذهبیون انقدر از کمونیسم بدشون می‌آد، ولی هشتاد درصد تحلیل‌هاشون راجع به تاریخ معاصر بر مبنای دستگاهِ پروپاگاندای حزب توده بنا شده! طنز تاریخ رو ببین!
بعد هم امید جان شما می‌پرسی از اونها بپرس چرا از ما بدشون می‌آد. یادت نره که رییس جمهورشون (بیل کلینتون) ده پونزده دقیقه وایستاد با خاتمی دست بده و رییس جمهور شجاع ما بفرموده در توالت اونقدر جا خوش کرد و عذابِ عطر دل‌انگیز کشید تا طرف بی‌خیال شد. بالاخره یه ابرقدرت تا چه حد باید منّت یه کشور جهان سومی رو که روزی سه بار پرچمش رو آتیش می‌زنه بکشه!؟

 

ایرانشهر پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۱ ب.ظ:اسناد آزاد شده سیا
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2004/06/040623_bt-iran-cia-coup53.shtml
مصاحبه جان لیمبرت درباره کودتای ۲۸ مرداد
http://www.radiofarda.com/content/f4_US_support_Shah_28_Mordad_Limbert/2130786.html?page=2
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/030820_la-mb-mosaddegh.shtml
راجر هاردی تحلیلگر ارشد بی بی سی که ریسرچ این آدم یک سال قبل از انقلاب مصر تو انستیتو صلح،انقلاب مصر رو پیش بینی کرده بود
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/030822_h-hardy.shtml
…………………………………………………………………….
اسناد وزارت امورخارجه آمریکا و«سیا»؛ به روشنی نشان می‌دهند که دولت آمریکا پس از شکست کودتای ۲۵ مرداد، پرونده آن را موقتا بست و در تلاش یافتن راهی برای آشتی با دکتر مصدق بود. سند شماره ۳۴۶ حاوی یادداشت بدل اسمیت جانشین وزیرخارجه آمریکا ورئیس سابق «سیا» در ۲۷ مردادماه، خطاب به رئیس جمهور، گواه آنست درآن نامه ازجمله آمده‌است:اکنون ما ناچاریم بادید دیگری به جریان ایران نگاه کنیم. واگرمی خواهیم چیزی ازمواضع خودرا درآن جاحفظ کنیم، احتمالا مجبور خواهیم شد که به هرترتیبی شده، خودمان را با مصدق دمساز کنیم این هم گره تازه‌ای درروابط ما با انگلیسی‌ها خواهد شد
تو کتاب پیش بینی توطئه ابراهیم یزدی تبیین می کنه که انگلیس،آمریکا رو راضی کرده بود که در صورت عدم حمایت از کودتا،حزب توده با کودتای خود علیه دولت مصدق قدرت خودشو تبیین می کنه،روزولت هم با توجه به نامه مصدق که گفته بود درصورت عدم کمک آمریکا و همکاری با دولتش حزب توده قدرت بیشتری میگیره،این تصمیم رو میگیره و علیرقم توصیه سیا که بعد از کودتای ۲۵ مرداد خواهان سازش وا مصدق شده بود،خاستار کودتای مجدد ۲۸ مرداد شد.
…………………………………………………………..
این هم صحبت ویکیپدیا
ولی کرمیت روزولت که می‌دانست عوامل آنها همچنان در صفوف دولت و ارتش هستند این دستور را نپذیرفته و روز ۲۸ مرداد یک بار دیگر با بسیج نظامیان و تدارکات نظامی حرکت جدیدی را آغاز می‌کند، و نظامیان کودتاچی از پادگان‌ها خارج شده و حرکت می‌کنند. نمونه آن حرکت لشکر مستقر در پادگان کرمانشاه بسوی تهران با دستور سرهنگ تیمور بختیار، رییس بعدی ساواک است. [۱] [۲] سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، اسنادی را در ارتباط با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ منتشر کرد که نشان می‌دهد دولت آمریکا قصد داشت در صورتی که کودتا علیه دولت دکتر محمد مصدق شکست بخورد، در ایران یک جنگ چریکی دامنه دار به راه بیندازد.این سند «بکلی سری» که در سال ۱۹۵۳ در وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا تنظیم شده، حکایت از آن دارد که آمریکا تا چه اندازه نگران آن بود که کودتا برای سرنگونی دکتر مصدق با ناکامی مواجه شود.[۳] این سند همچنین اثبات می‌کند که طرحی در جریان بود تا با افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه و ایجاد یک نیروی چریکی ضد کمونیست در جنوب ایران، حرکتی برای بی ثبات کردن دولت مصدق آغاز شود.

امید حسینیپاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۳ ب.ظ:من که معیار و ملاک قضاوتم کتاب عباس میلانی نیست. این همه سند و مدرک درباره کودتای ۲۸ مرداد وجود داره، چرا به یک کتاب باید مراجعه کنیم؟

خوب من هم کتاب «شکل گیری انقلاب اسلامی محسن میلانی» رو معرفی می کنم. در این کتاب به زمینه های شکل گیری کودتای ۲۸ مرداد و مسائل داخلی و خارجی از کارشکنی های دربار و حزب توده گرفته تا اختلافات کاشانی و مصدق و نیز دخالتهای خارجی اشاره شده. به برنامه های هماهنگ سازمان سیا و ام آی سیکس اشاره و نوشته شده که در دوران ریاست جمهوری آیزنهاور، فعالیت های پنهانی آمریکا علیه ایران آغاز شده بود. به عدم پاسخگویی آمریکا به مصدق و دخالتهای پیدا و پنهانش هم اشاره شده…

بعد شما واقعا فکر می کنید که مشکل ما و آمریکا در حد یه دست دادن بیل کلینتون و خاتمیه؟ در چند سال گذشته چاوز چندین بار با روسای جمهور آمریکا دست داد. مشکلشون حل شد؟!

ایرانشهر پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۱۱:۳۰ ب.ظ:دردی
کدوم فرمان عزل شاه؟
فرمانی که توش به جای مرداد ماه نوشته بود مراد ماه؟
یا به توش خط زدگی بود و اول نوشته بود ۲۳ مراد ماه بعد رو ۳ خط زده بود و ۵ اضافه کرده بودن؟
خازنی رییس دفتر مصدق تو دادگاه اثبات کرد این برگه ها سفید بوده که به امضای شاه رسیده بوده حالا شما اومدی از دادگاه نظامی شاه،کاسه داغ تر از آش میشی؟
این استدلال ها رو سلطنت طلب ها هم نمی کنن دیگه

مهدی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۹:۲۰ ب.ظ:

هدف قرار دادن هواپیمای مسافر بری و مدال افتخار به فرمانده عملیات دادن نشان دشمنی نیست!
حمایت بی چون و چرا از شاه پهلوی قبل و بعد انقلاب که نشانه دشمنی نیست!
تحریمهای یک جانبه و چند جانبه اون هم برای کشوری که میخواد انرژی صلح آمیز هسته ای داشته باشه که نشانه دشمنی نیست!
حنایت بی چون و چرا از صدام که نشانه دشمنی نیست!
تهدید های مداوم به حمله و این جمله مسخره که همه گزینه های روی میزه که نشانه دشمنی نیست!!
پس من نمیدونم دقیقاً چی نشونه دشمنیه؟! مثلاً آمریکا باید چکار کنه که بگیم نشونه دشمنیه؟! اصلاً کاری بوده که نکرده؟! به قول رهبری هر کار که میتونسته رو انجام داده! اونی رو هم که انجام نداده، علتش اینه که نتونسته!

دردی کش پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۹:۵۹ ب.ظ:کسی از هدف قرار دادنِ هواپیما دفاع نکرده. آمریکا هم بایستی که دیر یا زود عذرخواهی کنه. من مطمئنم اگر ایران یکسری موارد رو مشخص کنه و بگه آمریکا اگر به دلیل این حرکات عذرخواهی کنه ما مذاکره برای برقراریِ رابطه رو شروع می‌کنیم استقبال می‌شه. مشکل ما اینه که هر کاری اون طرف کرده یه بامبولِ تازه درآوردیم. در کل مشکل ما همونطور که گفتم با عذرخواهیِ آمریکا حل نمی‌شه. مشکل جای دیگه‌ست. اینهمه گفتن آمریکا باید بابت ماجرای ۲۸ مرداد عذرخواهی کنه. بدبخت بابتِ کارِ نکرده عذرخواهی کرد، باز ما بی‌خیال نشدیم! حالا هیچکس نمی‌گه روسیه به خاطر تجاوز به زنانِ تبریزی یا اشغال و جدا کردنِ آذربایجان باید عذرخواهی کنه! یا عراق باید بابت هشت سال جنگ تحمیلی عذرخواهی کنه! یا چین باید بابت داروهای تقلبی و گرفتن جون هموطنانمون عذرخواهی کنه. یا امارات بابتِ چشم داشتن به جزایرمون باید عذرخواهی کنه. با همه رابطه داریم و همه گیر دادیم به آمریکایی که تنها گناهش گویا ابرقدرت بودن هست و بس! ما هم که چشم نداریم ببینیم ملّت‌های دیگه از ما برتر باشن. به مددِ پولِ بادآورده‌ی نفت هلدرم بلدرم راه می‌ندازیم و ادعای مدیریتِ جهان رو داریم. بعد که گندش در اومد می‌ندازیم گردنِ توطئه‌ی ابرقدرت‌ها و استکبار جهانی و غیره. تنها کاری که ما برای پیشرفت و تعالی باید بکنیم نگاه انداختن تو آینه و اذعان به بدقواره بودنِ هیکل فرهنگی و اجتماعی و سیاسی‌مون هست و بس. باقی بهانه‌ست برادر.

ایرانشهر پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۱۰:۰۵ ب.ظ:دردی
من متوجه نمیشم چرا بحث و شما به اونجا میکشونی؟!
کودتای ۲۸ مرداد چه دخلی داره به شرایط فعلی؟اگه مصدق الان بود اگه اعدام نمیشد حصر خونگی تو شاخش بود.
از بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی که بدتر نبود،منافع ملی ما اقتضا می کنه که با آمریکا مذاکره کنیم،
قراره مذاکر کنیم تا مشکلاتمون حل کنیم یا نهایتا به توافق می رسیم یا نمی رسیم(بدترین شرایط میشه شرایط فعلی)

امید حسینی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۱۰:۱۱ ب.ظ:اتفاقا موضوع مصدق واقعا خوبه. اینایی که دائما همه چیو می اندازن گردن جمهوری اسلامی و رهبری و … که چرا با آمریکا دشمنه، خوب چطور مقاومت دکتر مصدق رو توجیه می کنند؟ مصدق هم نخست وزیر جمهوری اسلامی بود؟ مگه حکومت پادشاهی نبود؟ مگه مصدق با بانک جهانی و انگلیس و آمریکا مذاکره نکرد؟ چند دور مذاکره کرد؟ نتیجه اش چی شد؟ مگه حتی به همین آمریکا اعتماد نکرد؟ چکارش کردند؟ مگه تحریمش نکردند؟ مگه مانع فروش نفت نشدند؟ کاری نکردند که همین افغانستان هم جرات خرید نقت ما رو نداشت؟ مانع واردات فولاد و تجهیزات و حتی مواد خوراکی از جمله چای و قند و شکر و بقیه مایحتاج زندگی نشدند؟

کودتای ۲۸ مرداد و سرنگونی دکتر مصدق یه درس بزرگ برای همه ما داره که اینها با استقلال و حقوق ملی ما مشکل دارند. انرژی هسته ای و بمب اتمی بهانه است

ایرانشهر پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۳ ب.ظ:شما دلتو به هرکی دوست داری خوش کن،آخه شما چقدر به منش مصدق وفادارید که حالا واسه توجیه نظر رهبری،از مصدق مایه میزارید؟!
من نفس مذاکره رو تحسین می کنم،نه امتیاز دادن به بیگانه یا تسلیم شدن سر حقوق ملی رو! به چند دلیل
۱)اسراییل با لابی قوی که داره با وجود اینکه حداقل ۳۰۰ کلاهک هسته ای داره و حتی عضو NPTهم نیست وهروقت دوست داره هم به هرجا باب میلش بود حمله می کنه،فشاری روش نیست وهروقت هم که قطع نامه ای علیه اش تصویب شده با جوسازی دنبالچه ایرانی تندروش فشار ها رو شیفت کرده رو کشور ما،مذاکره “دست بالا” رو در مناسبات آمریکا از لابی های آیپک انستیتو بروکینگز امریکن اینترپرایز به لیبرال دموکرات های آمریکایی میده و موضع اونها رو تثبیت می کنه
این مقاله رو مطالعه بفرمایید
http://news.gooya.com/politics/archives/2013/07/163915.php
http://news.gooya.com/politics/archives/2013/07/163486.php
۲)ایران با روابط یک سویه با ابرقدرت های شرقی(چین روسیه) نه تنها اختیار عمل رو در کنش سیاسی از دست داده(قضیه نیروگاه بوشهر،تحویلS-300که در صورت اینکه تز “موازنه منفی” رو ایران اجرا میکرد اینطوری کلاه سرش نمیرفت) بلکه ضرر هنگفتی (روزانه حداقل ۲۰۰ میلیون دلار براورد اتحادیه اروپا) از قبل تحریم های قدرت های جهانی متحمل میشه که سود خالصش میره تو جیب چین و روسیه
شما فعلا اینا رو مطالعه بفرمایید،تا ادامه اش
تبصره:اکبر گنجی لولو خورخوره نیست،مجتبی دانشطلب تا پیش از زندانی شدنش،از مطالب گنجی واسه مقاله های مرتبط با اسراییلش استفاده میکرد

امید حسینی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۱۰:۳۸ ب.ظ:منش مصدق چیه؟ اصلا فرض کن ما مخالف مصدق، این چه شیوه بحث کردنه؟
چکار به منش مصدق داری؟ سند مصدق رو هم به اسم شما زدند؟ کسی دیگه حق نداره اسمش رو بیاره؟ مگه الان داریم ارث و میراث مصدق رو تقسیم می کنیم که حق نداشته باشیم اسمش رو ببریم؟ داریم درباره تاریخ بحث می کنیم. کجای دنیا درباره تاریخ، اینطوری حرف می زنند؟
ع پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۱۰:۴۷ ب.ظ:@ایرانشهر:
یک نکته ای را بنده به جهت رعایت تعادل اضافه کنم. ببینید یادتان هست که در مذاکرات ۵+١ که در مسکو برگزار شد روس ها خیلی تلاش کردند که برای به دست آوردن پرستیژ یک توافقی حاصل شود؟ اما ایران موافقت نکرد و تنها زمانی که در آلماتی پیشنهاد ها کمی منطقی تر شد؛ ایران هم کمی روی خوش نشان داد. منظورم این است که به نظر میرسد دوستان میتوانند استدلال کنند کهشاید در برخی موارد غیر بنیادی با روسها روابط بهتر باشد؛ اما ایران در مور مسائل بنیادینش سعی کرده استقلال خود را حفظ کند. پر بیراه هم نیست. مثلا عربسان را با ایران مقایسه کنید؛ یا همین مصر را. من گاهی اوقات فکر میکنم که خودمان هم ته دلمان همیشه از نوعی “زورگویی” قدرتهای بزگ ناراحت بوده ایم و به آنها شک داریم و این استقلال برایمان مهم است و ارزش دارد.
یکبار هم گفتم؛ راستش من یک مطالعه خیلی خیلی جزیی کردم و به نظر منشا این موارد دو تئوری مختلف برای توسعه است که تئوری های مدرنیزاسیون و وابستگی خوانده میشود و پارادایم های مخالف هم دارند. (البته فقط نظر بنده است که با مطالعه ای کم بدست آمده و مسلما عمیق نیست).
ایرانشهر پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۱۰:۵۱ ب.ظ:باز یه چیز گیر آوردید فقط رو اون صحبت کردید؟
مغلته پاشنه آشیل نفرمایید.
۲ دلیل آوردم که به این دلایل مذاکره تو شرایط فعلی که موضع جنگ طلب های نو محافظه کار قوی ترشده و طرف های فلسطینی هم عملگرا ترشدن،به نفع منافع ملی ایران عراق لبنان و فلسطین(بحثش مفصله) و به ضرر ترکیه عربستان امارات و اسراییل هست.
۲ تا مقاله هم دادم خدمتتون،این دو تا مقاله رو هرروز،بعد از سحری و افطار به مدت دو ماه بخونیم،بازم کم هست !
با اسناد و مدارک از بازیگران اصلی پرونده هسته ای ایران و اسراییل مواضع،تبیین شده
جوابی،صحبتی بود بفرمایید

امید حسینی پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۱۰:۵۳ ب.ظ:من چند تا سوال منطقی پرسیدم. بالاخره مصدق نخست وزیر جمهوری اسلامی بود که آمریکا و انگلیس تحریمش کردند و سرنگونش کردند یا نه؟!

راستی وقت سحر که اون مقاله ها رو خوندید، برای ما هم دعا کنید! :)

ایرانشهر پاسخ در تاريخ مرداد ۱۰م, ۱۳۹۲ ۱۱:۱۶ ب.ظ:خیلی خب،معلوم هست که اون کامنت بالایی من با لینک هایی که دادم هم نخوندی.
مصدق اولین فردی بود که در برابر امپراطوری انگلیس قد علم کرد(نه از راه تهدید و ارعاب و فحاشی که با اهرم مذاکره شکایت در نهادهای مدنی مورد وثوق بین المللی) راجر هاردی بعدها درباره مصدق گفته “اگه مصدق و اعمال وی نبود گاندی و هوادارانش اعتماد به نفس پیروزی نداشتن”،جمال عبدالناصر به گفته خویش او را الگوی خود قرار داد و کانال سوئز را برای مصر ملی کرد،چرچیل درباره او چنین گفت:خسارتی که وی به انگلستان وارد کرد از خسارتی که هیتلر در جنگ دوم جهانی به انگلستان وارد کرد بیش تر بود، معترف هستیم که انگلستان در برابر مصدق شکستی بی سابقه را متحمل شد.
سفیر وقت بریتانیا در ایران درباره وقتی که خبر شکست کودتای ۲۵ مرداد به چرچیل داده بود گفت تا به حال کسی او را این چنین عصبانی ندیده بود.
……………………………………
اینها رو عرض کردم که بدونید انگلیس چه دلایلی داشت تا با همه قوا (استفاده از بی بی سی تطمیع برخی روحانیون و اوباش) در مقابل وی صف آرایی کنه،مجید تفرشی در مقاله ای که در کتاب ابراهیم یزدی هم گفته شده،طبق اسناد آزاد شده دولت انگلیس،انگلیسی ها آمریکا رو راضی کردن برای عدم قدرت گیری حزب توده و کومونیست ها آمریکا رو وارد مقابله با مصدق کرد،پس آمریکا تنها دلیلش(مخرج مشترک محققان مصدق هست میلانی دکتر امینی خازنی ) واسه زمین زدن مصدق جلوگیری از قدرت گرفتن حزب توده بوده.
خود مصدق هم گفته دولتی که با همچین توطئه ای دراز میشه دولت نبوده !
درواقع کودتا علیه مصدق رو در چند دلیل میشه خلاصه کرد
۱)جهان دوقطبی و جنگ سرد آمریکا با کومونیسم
۲)غافل شدن از قدرت مدنی روحانیت و نفوذ بسیج توده ها توسط این نهاد
۳)ضعف مصدق در روز کودتا و عدم برنامه ریزی درست و اعتماد به حرف سفیر وقت آمریکا که خواهان پایان حضور خیابانی طرفداران مصدق در روز ۲۷ مرداد شده بود(به بهانه واهی حمله توده ای ها به شهروندان آمریکایی که بعدها مشخص شد دارودسته رشیدیان بودن) و طبق عرف کلاسیک کودتا با خالی شدن خیابان ها فرصت واسه جایگزینی نیروهای نظامی و انتقال قدرت فراهم میشه
۴)عدم درک درست مصدق از شرایط بین المللی و آرمان گرایی مطلق بدون در دست داشتن تعادل و توازن قوای اجتماعی برای مقابله با اسبتداد شاه

دردی کش پاسخ در تاريخ مرداد ۱۱م, ۱۳۹۲ ۲:۴۱ ق.ظ:

«حنایت بی چون و چرا از صدام که نشانه دشمنی نیست!»
والله تا جایی که من خوندم و شنیدم و اسنادی که منتشر شده آمریکا به واسطه‌ی اسراییل برای ایران
سلاح می‌فرستاد. صدام هم از طرق دیگه‌ای از غرب و آمریکا سلاح می‌گرفت. در کل دو تا کشور مسلمان که هر دو هم راهبردشون ضدیت با اسراییل بود بازیچه‌ی دست اسراییل شدن و همدیگر رو تضعیف کردن! حالا هی شما دم از بصیرت بزن.
در ثانی کسی از آمریکا دفاع نکرده. منتهی صحبتی که هست اینه که این خصومت رو آمریکا شروع کرد یا ایىان. آمریکا که عذر شاه بیمار رو از پاناما هم خواست چه حمایت قاطعی از شاه کرد که الان شما ازش کینه دارین؟
بعد هم شما چرا آمریکا رو به عنوان یک شخص یا کشور منجمد می‌بینین. آمریکا مجموعه‌ای از ساختارهای پیچیده و متنوع هست. همون موقع که تو قضیه‌ی ایران کنتراس گند قضیه در اومد که سلاح‌های آمریکایی به واسطه‌ی اسراییل سر از ایران در آورد سنای آمریکا خبر نداشت! اونوقت ما از آمریکا یک موجود کریه ساختیم که قابلیت تغییر هم نداره. تو شرایط جنگ سرد خیلی اتفاقات افتاده که مایه‌ی آبروریزیِ آمریکا و بالاخص شوروی بود و هست. صحبت اینجاست که بعد از پایان جنگ سد که آمریکا در صدد ترمیم رابطه‌ش با کشورهای مختلف بود این ما بودیم که مرغمون یک پا داشت یا آمریکا. شما راهبرد نظام رو بر پایه‌ی ضدیت با آمریکا می‌ذارین، بعد انتظار دارین آمریکا بیاد براتون حلوا بپزه. خب معلومه که اونها هم سیاست و راهکارهای خودشون رو تضعیفِ نظامی می‌ذارن که مرگ بر آمریکا لقلقه‌ی زبونش هست.
تو قضیه‌ی ماجرای ۲۸ مرداد هم آمریکا رو خیلی دست بالا گرفتین. همونطور که اسناد نشون دادن آمریکا زور خودش رو تو ۲۵ مرداد زد و شکست خورد. سیر وقایع بعد از اون از دست آمریکا و انگلیس خارج بود. مصدق هم با یکدندگی که به خرج داد دیر یا زود دولتش زمین می‌خورد. زمین هم نمی‌خورد یک دیکتاتوری می‌شد بدتر از مبارک و سیرعلی.
جالبه که آیت‌الله کاشانی که مولای انقلابیون هست از این به قول شما «کودتا» حمایت کرد و با شعبان جعفری عکس یادگاری انداخت، اونوقت انقلابیون شدن طرفدارِ مصدق! پایه‌ی نظریِ شما پر از تناقض هست. بالاخره مصدق خوب بود یا بد؟ اگر خوب بود چرا کاشانی باهاش مخالفت کرد و اگر بد بود چرا سقوطش شده کار استکبار جهانی!؟
بعد هم اصلاً فرض محال بگیریم که آمریکا از اون ور دنیا با خرج هشتاد هزار دلار یک حکومت مردمی رو ساقط کرد. آخه این چه حکومت مردمی بود که به بند تنبون بند بود که با هشتاد هزار دلار توسط یک کشور از اون سر دنیا ور افتاد!؟ چشماتون رو باز کنین و انقدر با جمود به قضیه نگاه نکنین. این تئوری توطئه شما رو سلطنت‌طلب‌ها هم دارن که سقوط شاه رو به مافیای نفت و توطئه‌ی انگلیس و آمریکا نسبت می‌دن!
اصلاً باز هم به فرض محال آمریکا دولت مردمی و گل گلاب ما رو ساقط کرد. خوب چه ربطی به الان داره؟ انگلیس هم بیش از دویست سال خون مردم هند رو تو شیشه کرد. مردم هند اونقدر شعور داشتن که بگن گذشته‌ها گذشته و الان وقت رابطه بر مبنای احترام متقابل هست. ژاپنی که تو سرش بمب اتم خورد هم همچنین. رابطه‌ی کشورهای آمریکای جنوبی و اسپانیا هم به همون طریق. همونطور که گفتم مشکل ما تو بدکاریِ یک کشور حدود پنجاه سال پیش نیست. مشکل ما اینکه که موقع انقلاب توهم برمون داشت که خیلی خوبیم و خواستیم دنیا رو کن فیکون کنیم. بضاعت علمی و فکری و فرهنگی خودمون رو در نظر نگرفتیم و سنگ بزرگ بر داشتیم و موقعِ نزدنش که شد همه مقصرن. اعراب که دست‌نشانده‌ی غرب هستن. انگلیس که روباه مکار هست. آلمان که نژاد پرسته. آمریکا که جهان‌خواره. خلاصه همه تو این وادی سرشار از نکبت و فساد و تباهی هستن جز مای مای کلّه گنده! تا زمانی که این توهم رو داریم که هر اشکالی داریم زیر سر دیگران هست (از غرب بگیر تا عرب) وضعمون همینه که هست و لیاقتمون یکی مثل احمدی‌نژاده که حرفهای گنده گنده بزنه و مساحت ایران رو هشت ساله از متر مربع تبدیل کنه به متر مکعب. همونطور که گفتم به جای اینکه تو اسناد کشورهای مختلف بگردیم دنبال مقصر، یه نگاهی به خودمون و تاریخمون و فرهنگمون و اخلاقیاتمون بکنیم تا دستمون بیاد که دشمنِ ما استکبار واستعمار نیست. دشمن ما خوی مستبدپرور و اخلاقِ ریاورز و دروغ‌گرامون هست. تا اینها رو اصلاح نکنیم آمریکا بیاد شست پامون رو هم ببوسه وضعمون همینه که هست. جامعه‌ای سرشار از ریا و دزدی و دروغ. حکومتی لبریز از رانت و زیرآب‌زنی و تهمت. مردمی انباشته از خشم و عقده و نفرت و کینه. من بحث رو اینجا تموم می‌کنم. شما هم به جای دنبال مقصر گشتن یه نگاه تو آینه بندازین. در پناه حق.

Join the discussion 2 Comments

  • محمد امین حسن پور says:

    چند روز پیش، پس از گذشتن 60 سال از وقوع ماجراهای 28 مرداد 1332، وزارت امور خارجه ایالات متحده اقدام به انتشار اسنادی کرد که حاکی از اجرای کودتا توسط آنها بود. جسارتا می خواستم بدانم آیا پس از انتشار این اسناد هنوز بر نظر سابقتان هستید؟
    باتشکر

  • سلام محمد عزیز
    اسنادی که منتشر شده حاوی نکته‌ی تازه‌ای نبود. بسياری از اين اسناد پيش از اين در کتب و مقالاتِ مختلف به طور رسمی و نیمه‌رسمی بهشون استناد شده بود. مثلاً کتاب Legacy of Ashes ذکر دقیقی از چگونگی دخالت انگلیس و آمریکا در این ماجرا می‌ده. هیچ پژوهشگر عاقلی در انگیزه و تلاشِ اين دو کشور برای برانداختن مصدق شکی نداره. منتهی دو تا سوال مطرح هست: آيا واقعاً تلاشِ اين دو کشور باعثِ سقوطِ مصدق شد یا اگر این فقط نظاره‌گرِ سیر اتفاقات بودند دولت مصدق دوام می‌آورد؟
    و دومی اینکه آيا اين حرکت واقعاً کودتا بود؟ عباس میلانی با استناد به دستخط خود مصدق به احمدشاه به درستی اشاره می‌کنه که در نبودِ مجلس شاه حقّ برکناریِ نخست‌وزیر رو مطابق قانون اساسی داره. مصدق به چه حقی نه تنها به این حکم وقعی نمی‌ده که پیغام‌رسان رو تحقیر و زندانی می‌کنه؟ اصولاً بعد از اين قضیه دیگه مصدق نخست‌وزیر قانونی نیست، بلکه شخصی هست که با قلدری هم مجلس رو منحل کرده، هم به حکم پادشاه (با اختیاراتِ مندرج در قانون اساسی اون زمان) گردن ننهاده. پس به فرض اگر اين حرکت (مخصوصاً بر خلافِ باقیِ جوگرفته‌ها لفظ کودتا رو به کار نمی‌برم) به هر دلیلی شکست می‌خورد، یا یک ماه و دو ماه یا یک سال دو سال دیگه‌ش حکومتِ بی‌پول و بی‌وجهه‌ی مصدق خود به خود دچارِ فروپاشی می‌شد، و یا مصدق به یه دیکتاتورِ جابر مثل باقیِ دیکتاتورهای خاورمیانه بدل می‌شد.
    متاسفانه حجمِ عظیمی از اطلاعاتی که توسط حزب ملی و مذهبیون استفاده می‌شه ضداطلاعاتی هست که شوروی به واسطه‌ی حزب توده در جامعه منتشر می‌کرد. قصدم دفاع از آمریکا و انگلیس نیست (هر چند در مقام مقایسه با شوروی و روسیه سگِ اين کشورها شرف داره به همسابه‌ی شمالی با جنایاتِ بیشمارش) منتهی اگر با دید بی‌طرفانه به قضیه نگاه بشه، آمریکا و انگلیس در ته صفِ مقصرین قرار می‌گیرن و در بالای این فهرست نام نامیِ ايرانيان (اعم از روشنفکر و عامی) می‌درخشد!